Peringkat permulaan adalah “Membina
Hubungan”, dalam fasa ini kaunselor akan bertemu klien kali pertama dan
memulakan sesi. Ia lebih kepada sesi perkenalan dan mengenali klien dengan
lebih dekat. Memberikan klien kepercayaan, membuatkan klien selesa dan tidak
malu untuk menceritakan masalah beliau. Pada fasa ini, kaunselor perlu
memainkan peranan untuk merangsang klien berkongsi dan melanjutkan sesi
temubual itu dengan soalan-soalan yang khusus. Apabila klien sudah mula
bersedia, kaunselor perlu melakukan penstrukturan supaya klien perlu jelas dan
faham dengan matlamat sesi tersebut. Antaranya menyatakan peranan dan
tanggungjawab kaunselor dan klien, etika kerahsiaan, tempoh masa, peraturan
sesi kaunseling dan bayaran, jika berkaitan. Dalam fasa ini kaunselor
perlu membina hubungan baik dengan klien, tunjukkan minat, empati dan kefahaman
melalui parafrasa.
Peringkat kedua pula adalah “Menerokai
dan Analisis Masalah”, lebih mendorong kepada soalan terbuka bertujuan
membimbing arah perbincangan dan kaunselor perlu mendengar secara aktif.
Kaunselor perlu menerokai masalah sebenar klien dan membuat penganalisaan
terhadap setiap respon klien apabila menjawab soalan. Di sini teknik
memparafrasa, refleksi perasaan dan beri galakan kepada klien supaya bercakap
dan meluahkan isi hati. Sekiranya kaunselor tidak pasti atau ingin semak
kefahaman maka, kaunselor perlu meminta penjelasan semula agar tidak berlaku
kesilapan dalam catatan kaunselor.
Peringkat ketiga adalah “Mengenalpasti
Masalah”, iaitu setelah mendengar segala masalah klien, kaunselor perlu
mengenalpasti masalah yang menjadi punca utama klien tersebut. Kaunselor perlu
mentafsir masalah dan cuba berbincang dengan klien. Sebagai kaunselor tidak
boleh meletakkan nilai pada klien, jangan ada bias dan meletakkan kesalahan
seratus peratus kepada klien. Kaunselor perlu membantu klien dalam menangani
masalah mereka.
Seterusnya peringkat keempat
adalah “Membincangkan Strategi Penyelesaian, Alternatif, Kesan”.
Pada fasa ini kaunselor bersama-sama klien berbincang dan mengatur strategi
agar membolehkan klien menangani atau mengatasi masalah beliau. Kaunselor berperanan
membantu klien menyemak kebarangkalian potensi kejayaan dan halangan dihadapi
bakal dalam melaksanakan rancangannya. Kaunselor juga boleh memberikan panduan
tentang langkah yang dianggap baik untuk mengatasi masalah yang dibawa oleh
klien. Kaunselor boleh sertakan contoh dan bincangkan dengan menyentuh
kemungkinan cadangan kaunselor dapat dilaksanakan beserta kekuatan dan
kelemahan cadangan itu mengikut panduan klien dan kaunselor.
Peringkat kelima adalah “Tindakan”, kaunselor
dan klien membuat pilihan alternatif mana yang terbaik bagi menangani atau
menyelesaikan masalah tersebut. Kaunselor tidak boleh memberikan keputusan
kepada klien, mereka perlu membuat keputusan sendiri. Kaunselor hanya membantu
dan menanyakan kemungkinan apakah strategi terbaik bagi klien untuk menangani
masalahnya. Kata putus oleh klien atau keputusan yang dibuat oleh klien Salah
satu peranan penting yang dilaksanakan oleh kaunselor dalam mengambil tindakan
ialah merujukkan klien kepada pakar, tempat, atau bahan maklumat yang
diperlukan bagi membantu mereka menangani masalah.
Peringkat keenam adalah “Penamatan
Sesi”, pada fasa ini sebelum menamatkan sesi kaunselor perlu membuat
rumusan daripada keseluruhan sesi tersebut. Di dalam kaunseling, penamatan
dibuat pada dua cara iaitu penamatan bagi setiap sesi kaunseling yang
dijalankan pada akhir sesi dan seterusnya terdapat beberapa sesi lagi klien
perlu bertemu dengan kaunselor. Cara kedua adalah penamatan terus serta
memberhentikan khidmat dan hubungan kaunseling antara klien dan kaunselor
mengikut persetujuan bersama serta jika klien sudah benar-benar pulih.
Peringkat terakhir adalah “Susulan”,
fasa terakhir ini kaunselor perlu membuat susulan terhadap klien itu.
Menghubungi klien untuk temujanji sesi berikutnya ataupun memantau tindakan
klien. Khidmat susulan dilakukan bagi memonitor kemajuan klien dalam
konteks keupayaannya menguruskan permasalahan yang dihadapinya. Antaranya
adalah mendengar kemajuan yang telah dibuat oleh klien dan memberikan
galakan atau bimbingan baru untuk meningkatkan progres diri klien. Mengatur
atau mengubah strategi baru dalam bentuk intervensi bagi membantu klien.
Seterusnya menilai strategi yang telah dilaksanakan oleh klien dan akhir
sekali, memberikan khidmat lanjutan seperti khidmat rujukan sekiranya dirasakan
perlu.
Rujukan:
1. http://kaunselingindividu. blogspot.com/ ,
Universiti Pertanian Malaysia, UPM Serdang (1995)
2. Maznah Baba dan
Zainal Madon.(2005), Kaunseling Individu. PTS Professional.
No comments:
Post a Comment