PENGENALAN
Kaunseling melambangkan satu perhubungan professional
diantara kaunselor yang terlatih dengan seorang atau sekumpulan klien. Dengan
kata lain, kaunseling adalah bidang perkhidmatan yang member perkhidmatan
menolong kepada klien iaitu orang yang dibantu melalui suatu perhubungan yang
rapat dengan kaunselor bagi menghadapi, memahami dan menerima dirinya dan orang
lain.
Kaunselor merupakan orang yang terlatih dan penting dalam
perkhidmatan kaunseling ini. Kaunselor dibekalkan dengan ilmu yang dipelajari
dan diberi latihan yang diselia sebagai persediaan bagi menjadi kaunselor yang
berkualiti dan berkesan.
Seseorang kaunselor perlu mempunyai ciri-ciri peribadi tertentu
bagi membolehkan beliau menjadi seorang kaunselor yang berkesan. Untuk menjadi
kaunselor yang berkesan, kaunselor juga wajib mematuhi etika yang ditetapkan.
Oleh itu, perhubungan antara kaunselor dank lien dalam
sesi kaunseling adalah saling berhubung kait dan kaunselor perlu sentiasa
menunjukkan sikap ingin menoong kepada klien supaya klien berasa selamat dan
yakin dengan kemampuan kaunselor.
CIRI-CIRI KAUNSELOR
PROFESIONAL
Proses kaunseling yang
berkesan telah dikenalpasti mempunyai kaitan dengan sifat-sifat kaunselor di
samping kemahiran-kemahiran kaunseling yang dimiliki. Dalam mewujudkan sesi
kaunseling yang selesa, kaunselor terlatih dan berpengalaman diperlukan.
Tahap dan gaya kefungsian kaunselor.
- Kaunselor perlu berempati keatas klien. Kemahiran berempati adalah kebolehan kaunselor memasuki ruang dunia klien dan membenarkan dirinya mengalami proses mental dan emosi yang dialami oleh klien. Disinilah peluang kaunselor menggunakan kemahiran yang ada bagi mencungkil dengan lebih lanjut permasalahan klien berlandaskan proses berempati.
Gaya hidup dan perhubungan menolong klien.
- Gaya hidup yang natural seorang kaunselor diluar perhubungan menolong dan sentiasa bersedia untuk mempertingkatkan dirinya. Kaunselor perlu terus meningkatkan kesedaran untuk terus maju, bersedia menghadapi sebarang perubahan dan menjadi model bagi tingkah laku yang baik dan aktiviti berisiko.
Kesesuaian diantara kaunselor dan klien
- Personality yang sama iaitu personality yang dapat digunakan walaupun berbeza etnik dan budaya. Kaunselor haruslah menunjukkan rasa memahami, menghormati dan menghargai diri klien.
Kaunselor sebagai fasilitator yang memberikan pertumbuhan
- Menurut Rogers (1957) terdapat beberapa keadaan untuk perkembangan diri klien iaitu di antaranya kongruen (bermaksud konsisten dan ketulenan) dalam perhubungan, penerimaan tanpa syarat terhadap klien, pemahaman empati terhadap ruang rujuk klien dan usaha berkomunikasi untuk memahami.
(a) Kaunselor perlu
empati
(b) Keterbukaan
·
Kaunselor seharusnya bersikap hormat diatas kejujuran
klien yang meminta pertolongan, menerima
hakikat bahawa setiap klien yang datang dan pergi adalah berbeza sifatnya,
meyakinkan klien bahawa segala maklumat yang dirahsiakan dan dapat meminta
pertolongan dari kaunselor lain yang lebih banyak pengalaman dan kemahirana
dalam mengatasi masala-masalah yang sukar baginya.
(c) Kemesraan dan
sikap ambil berat k
·
Kaunselor harus
memberitahu klien secara jujur tanpa mengenakan sebarang syarat, mennerima
klien dengan penuh kerelaan serta mesra untuk memberikan rasa selesa, yakin dan
bebas. Bagi menambah kemesraan, semasa klien masuk, kaunselor boleh memegang
tangan klien untuk dibawa masuk supaya klien rasa selamat dan selesa. Namun, ia
harus dilakukan pada jantina yang sama sahaja.
·
Kemesraan : keadaan penuh persahabatan dan penuh
timbangrasa di manifestasi
melalui senyuman, kontak mata dan nonverbal attending behaviour
·
Sikap
ambil berat : lebih kepada emosi, menunjukkan belas kasihan dan ketulenan terhadap
kebajikan klien
(d) Menghormati dan
penerimaan tanpa syarat
·
Kaunselor perlu melayan klien sebagai manusia yang
bermaruah dan unik walaupun klien datang dengan cerita yang berbagai-bagai.
Secara umumnya, penerimaan dengan melakukan penghayatan yang teliti keatas diri
klien sambil mengambil pelbagai aspek positif klien akan membantu melancarkan
sesi kaunseling.
·
Menerima klien seadanya tanpa penghakiman dan nilai
·
Klien bebas dan akan dihormati
(e) Membekalkan
maklumat
·
Kaunselor yang
professional juga seharusnya mampu bertindak sebagai seorang guru dalam hal-hal
membekalkan maklumat kepada kliennya. Fenomena ini memudahkan sesi kaunseling
dijalankan.
Menurut Brammer (2003), dalam satu sesi kaunseling, kaunselor dan klien
mempunyai ciri-ciri peribadi yang tersendiri. Ciri-ciri kaunselor profesional
ialah :
(a) Kesedaran tentang diri dan nilai-nilai
·
Memerlukan satu
kesedaran yang luas mengenai kedudukan nilai mereka sendiri. Boleh menjawab
persoalan “siapakah aku?” dan “apakah yang penting bagi aku?”. Kesedaran membentuk
kaunselor menjadi jujur dengan klien.
(b) Kesedaran
tentang pengalaman-pengalaman dan budaya
·
Mengetahui
tentang perbezaan dan persamaan di antara kaunselor dan klien
·
Dapat bertindak
dengan berkesan dan selesa melalui perbezaan budaya .
(c) Kebolehan
untuk menganalisa perasaannya sendiri
·
Kaunselor
mempunyai perasaan seperti kecewa kerana klien tidak dapat berkembang dengan
baik dan tidak dapat berperanan seperti yang diharapkan oleh klien
·
Kaunselor perlu
menangani keraguan dan konflik nilai serta berkarisma
(d) Berkebolehan
sebagai Model dan Mempengaruhi
·
Kaunselor menggunakan hubungan menolong untuk memenuhi
keperluannya yang tidak dipenuhi
·
Menjadi model kesopanan, kematangan dan keberkesanan
di dalam kehidupan peribadinya.
·
Bertindak sebaga pakar (berpengatahuan tentang klien,
latar belakang, sebab utama klien berjumpa kaunselor dan dapat bergerak ke
masalah utama klien
(e) Altruism and Compassion
·
Minat kepada hubungan sesama manusia dengan memberi
perhatian yang berat
·
Mengidentifikasikan diri sebagai penolong dengan
kemanusiaan dan tidak melihat diri mereka sebagai terpisah dengan masyarakat
·
Belas kasihan dilihat sebagai tindak balas melihat
penderitaan orang lain. Ram Daas (1992) belas kasihan sebagai “acting from
our deepest understanding of what life is, listening intently, and not
compromising the truth”.
·
belas kasihan sebagai asas dalam spiritual dan agama
(f) Mempunyai Tanggungjawab
·
Klien bertanggungjawab terhadap keputusannya.
·
Kaunselor bertanggungjawab melahirkan idea, memberikan
reaksi atau sokongan selaras dengan kehendak klien
·
Kaunselor yang bertingkah laku secara etika dengan
dapat mengimbangi antara kebajikan yang klien dan harapan sosial.
KESIMPULAN
Ciri-ciri tersebut sama
ada semula jadi atau dipupuk serta dipelajari adalah penting untuk kaunselor
membantu klien. Individu yang memenuhi syarat kaunselor berkesan akan lebih
mudah mengendalikan sesi kerana ia dapat memahami klien dengan baik. Oleh itu, keberkesanan
kaunselor terletak kepada kemahiran-kemahiran oleh kaunselor.
😃
ReplyDeleteterima kasih akak, sangat membantu untuk temuduga saya. Moga Allah lindungi akak selalu. tenkiuu :)
ReplyDelete