PENGENALAN
Model
kaunseling mempunyai peringkat atau fasa tersendiri dalam menjalankan sesuatu
proses kaunseling. Dalam erti kata lain kaunselor perlu membantu klien
berdasarkan fasa tersebut sehingga mencapai matlamat klien. Dalam setiap fasa
tersebut kaunselor akan mengaplikasikan teori atau kemahiran yang tertentu bagi
menerokai masalah klien. Iai dijalankan mengikut langkah tertentu tanpa
disedari oleh klien. Dengan adanya pembahagian fasa, kaunselor boleh membantu
menyelesaikan permasalahan klien dengan mudah. Disampng itu juga sesuatu sesi
dapat dijalankan dengan lebih lancar dan konsisten kerana kaunselor dapat
mengetahui kelemahan diri pada tahap tertentu dan juga dapat memperbaikinya
untuk sesi yang akan datang. Fasa dan model kaunseling adalah berbeza mengikut
pandangan tokoh-tokoh. Walau bagaimanapun,setiap fasa perlu dikendalikan dengan
baik supaya tidak berlaku urusan yang tidak selesai dalam diri klien.
MODEL
DALAM KAUNSELING
FASA
DAN PROES DALAM KAUNSELING
Dalam
sumber-sumber yang dinyatakan oleh para tokoh, fasa atau tahap model kaunseling
adalah berbeza-beza namun terdapat juga persamaan pada tahap tertentu kerana ia
adalah tahap penting yang perlu dilalui oleh kaunselor ketika membantu klien
menyelesaikan permasalahan.
Model Brammer
Menurut
Brammer ( 1999), menyatakan bahawa proses kaunseling mempunyi lapan peringkat,
iaitu tiga fasa. Fasa pertama ialah sebelum proses kunseling iaitu peringkat
pra persediaan, fasa kedua pula ialah semasa proses kaunseling ( peringkat
penyediaan, kemasukan, penetapan/penjelasan, menstruktur perhubungan,
penerokaan, pengukuhan dan oerancangan ) manakala fasa ketiga ialah selepas
proses kaunseling iaitu peringkat penamatan.
Fasa
1:
Dalam
peringkat ini, perkara-perkara yang perlu dititik beratkan oleh kaunselor
adalah mengkaji latar belakang klien. Segala maklumat peribadi klien harus
dikumpul secara teratur dan sistematik untuk memudahkan kaunselor tersebut
memhami persoalan sebenar kliennya. Ditahap ini kaunselor tersebut perlu
membentuk hubungan yang baik dengan klien dan seterusnya member pertolongan.
Pada awal sesi, kaunselor tersebut haruslah menjadikan klien lebih selesa
sepanjang sesi tersebut. Kaunselor tersebut perlu menyatakan tujuan pertemuan
dengan jelas dan menunjukkan perlakuan yang sentiasa pihatin dan sedia membantu
klien.
Dua
komponen penting yang perlu diambil kira dalam tahap ini ialah:
1.Tempat
sesi kaunseling dijalankan
Sebelum
memulakan sesi kaunseling, kaunselor haruslah memikirkan dan menyediakan tempat
serta menentukan masa yang sesuia untuk
berbincang bagi mengelakkan sebarang gangguan semasa sesi berlangsung. Tempat
yang selesa dan menarik akan menggalakkan klien tersebut merasa selesa untuk
menghadiri sesi kaunseling dan seterusnya sesi tersebut dapat dijalankan dengan
jayanya.
2. Tahap
kemampuan kaunselor dengan klien
Sebelum
memulakan sesi kaunseling, kaunselor perlu mengambil kira tahap kemampuan sama
ada dirinya mahupun klien. Sebagai
contoh, kaunselor yanag kelihatan letih akan menimbulkan rasa kurang
yakin klien terhadap kaunselor. Selain itu, kaunselor harus peka pada tahap
kemampuan klien. Klien juga mungkin kelihatan lemah ataupun tidak member
kerjasama semasa sesi berlangsung. Dengan ini, tahap kemampuan kedua-dua pihak
ini harus dititik beratkan sebelum memulakan sesi agar proses kaunseling dapat
diajalankan dengan lancar. Apabila kaunselor denagn klien masing-masing
bersedia untuk memulakan sesi, persetujuan antara kedua-dua pihak adalah
diperlukan bagi memulakan proses kaunseling. Seperti yang dikatakan oleh
Brammer pada tahun 1973, menganggap persetujuan ini adalah sebagai satu kontrak
antara kaunselor dengan klien serta sebagai tanda persetujuan untuk memulakan
sesuatu proses kaunseling. Persetujuan antara kontrak ini, akan berubah paa
bila-bila masa mengikut kehendak dan keadaan klien itu sendiri.
Fasa
2 : semasa proses kaunseling
Setelah
memastikan peringkat pra persediaan berjalan dengan lancar, perkhidmatan
kaunselor boleh memasuki fasa kedua iaitu, “semasa proses kaunseling”. Dalam
fasa ini, beberapa peringkat terlibat iaitu peringkat penyediaan dan kemasukan,
penetapan, penstrukturan, perhubungan, penerokaan, pengukuhan dan perancangan.
1. Peringkat
penyediaan dan kemasukan
Di
tahap ini, temubual secara minima antara kaunselor dank lien akan berlaku.
Sewaktu memulakan temubual, seseorang kaunselor itu hendaklah menggunakan
soalan-soalan yang menakutkan serta mempamerkan perlakuan seperti ingin
membantu. Umpamanya perbuatan pertentangan mata dan kedudukan tubuh badan
kaunselor tersebut hendaklah disesuaikan. Jarak kedudukan antara kaunselor dank
lien juga perlu diberi perhatian bagi memudahkan proses komunikasi. Tambahan
daripada itu, keadaan tempat juga merupakan satu perkara penting dalam
permulaan hun=bungan anatara klien dan kaunselor. Ini amat penting kerana
suasana bilik yang tenang akan memberangsangakan serta menggalakkan klien untuk
meluahkan perasaannya.
2. Peringkat
penetapan/penjelasan
Pada
peringkat ini kaunselor akan cuba mendapatkan gambaran yang jelas tentang
persoalan serta permasalahan yang dihadapi oleh klien serta menentukan matlamat
kaunseling yang diperlukan mengikut kehendak klien. Biasanya dua cara boleh
digunakan iaitu:
i.
Jika klien mudah
bercakap dan meluahkan perasaan kaunselor akan terus mendorong klien untuk
terus bercerita
ii.
Jika klien
tersebut sukar untuk bercerita, maka kaunselor hendaklah bijak mengemukakan
soalan-soalan yang terbuka agar menggalakkan klien tersebut untuk bercerita.
Kaunselor
hendaklah mengelakkan pendekatan “ soal selidik” kepada klien kerana ini akan
menyebabkan klien terasa terancam dan takut. Kaunselor haruslah mahir
menggunakan pendekatan psikologi yang boleh menimbulkan suasana selesa, kasih
sayang, hormat dan terbuka. Kaunselor juga hendaklah menunjukkan sifat-sifat
seorang pendengar yang baik dan kritikal serta membantu kllien jika menghadapi
keadaan tersekat-sekat sewaktu meluahkan pengalaman dan perasaan. Kaunselor
juga harus menggalakkan klien untuk menghurai dan menentukan penyataannya
tentang bentuk dan jenis pertolongna yang dikehendaki. Di tahap ini kaunselor
juga harus mengamati dan menentukan siapa yang sedang menghadapi permasalah
tersebuat iaitu sama ada diri klien itu sendiri ataupun melibatkan diri orang
lain. Kaunselor juga harus mencungkil kehendak sebenar kllien dan menetapkan
matlamat sebenar klien.
Diperingkat
ini kaunselor dank lien akan menetakan sama ada hubungan mereka ini boleh
diteruskan atau tidak. Kaunselor harus menilai dirinya sendiri sama ada beliau
berkemahiran membantu klien, memenuhi hahrapan, berasa selesa dengan klien
tersebut dan selanjutnya perlu atau tidak mengadakan kontrak kaunseling dengan
klien. Bagi pihak klien perlu memnetukan sama ada kaunselor tersebut boleh
dipercayai atau tidak dan bersediakah klien melibatkan diri serta menerima
syarat-syarat yang dikenakan oleh kaunselor. Tahap penstruturan ini kaan
menentukan sifat, batasana dan matlamat perhubungan menolong. Kontrak
kaunseling kan dibuat pada peringkat ini iaitu persetujuan antara kaunselor
dank klien bagi berusaha mencapai matalamat yang ditentukan serta
bertanggungjawab untuk menepatinya. Dengan adanya kontrak ini, klien akan
berasa lebih komited menjalankan sesuatu tindakan untuk mencapai
matlamat-matlamat yang telah ditetapkan
4. Peringkat
perhubungan
Dalam
peringkat ini, matlamat utama kaunseling adalah untuk mengeratkan perhubungan
antara kaunselor dan klien. Perhubungan yang terbina dengan baik melalui
keyakinan dan rasa selamat yang dirasai oleh klien semasa sesi kaunseling. Pada
peringkat ini kaunselor harus mewujudkan suasana sekeliling dan tingkah laku
yang meyakinkan serta menunjukkan kemesraan.
5. Peringkat
penerokaan
Pada
peringkat ini kaunselor akan semakin mengenali klien terutama dari segi
pendirian, matlamat dan juga strategi yang bakal diambil untuk membantu klien.
Antara langkah-langkah yang boleh diambil oleh kaunselor ialah mengeratkan
hubungan agar perasaan yakin, percaya dan selamat timbul dipihak klien. Yang
kedua menggalakkan klien meneroka masalah dan perasaannya abgi mencapai
kesedaran kendiri. Ketiga, kaunselor boleh memutuskan asama ada akan meneruskan
hubungan sesi kauseling ini atau menghentikannya atas sebab-sebab tertentu.
Keempat pula, kaunselor boleh member panduan kepada klien tentang
kemahiran-kemahiran yang perlu bagi
mencapai matlamatnya.
6. Peringkat
perancangan
Peringkat
perancangan merupakan satu peringkat ketetapan dan kata muktamad kepada
rancangan tindakan yang khusus. Kaunselor seboleh-bolehnya harus menolong klien
merancang strategi-strategi yang hrus diambil termasuk langkah-langkah
pelaksanaan strategi tersebut. Peringkat ini merupakan peringkat memperjelaskan
matlamat yang diharapkan oleh klien dan menyesuaikan tindakanya yang bakal
diambil.
Fasa
3 : peringkat penamatan
Peringkat
ini merupakan tahap pencapaian keputusan. Diperingkat ini juga hasil atau
pencapaian klien akan dirumuskan, jika msih terdapat matlamat-matlamat yang
tidak dicapai, maka sebab-sebabnya harus dikenalpasti. Dapat dirimuskan bahawa
peringkat penamatan ini merupakan peringkat penilaian kaunselor terhadap keberkesanan strategi atau
teknik yang telah diaplikasikan kepada klien. Sebaliknya jika ia tidak berkesan
mungkin sesi dan tindakan susulan akan diteruskan. Walaupun proses kaunseling
telah ditamatkan ini tidak bererti hubungan antara kedua-duanya akan terputus.
Sebaliknya kaunselr harus mengikuti perkembangan klien yang dibantunya.
Model Egan
Menurut
Egan, model dalam proses menolong adalah seperti peta yang akan membantu
kaunselor tahu apa yang perlu dilakukan semasa berinteraksi dengna klien.
Selain itu juga, model berperanan menjadi panduan kepada kaunselor dala
menentukan dimana kaunselor berada ketika bersama klien. Seterusnya
1. Present
scenario ( scenario semasa )
i.
Teknik
penceritaan
Kaunselor akan membantu
klien untuk menceritakan masalah yang dialami. Dalam fasa ini akan menyatakan
isu yang wujud dalam diri atau persekitarannya yang menjadi penghalang kepada
kefungsian dirinya. Tugas kaunselor adalah mendengar dengan aktif dan memberi
focus kepada peristiwa-peristiwa asas atau yang signifikan dengannya.
ii.
Teknik blinspot
Dalam kaedah ini
kaunselor akan membantu klien supaya lebih sedar dan mengatasi titik buta yang
dialami dan seterusnya mengembangkan perspekti baru dalam dirinya untuk
mengatasi masalah. Satu perkara penting yang perlu dititikberatkan oleh
kaunselor ialah membantu klien mengenalpasti blinspot bagi mengatasi masalah
dan peluang yang terlepas.
iii.
Mencari kekuatan
Kaunselor akan membantu
klien mengenalpasti dan bertindak atas masalah, isu, atau peluang yang boleh
mendatangkan kelainan. Laverage adalah istilah yang digunakan secara umum bagi
dua langkah ini. Yang pertama ialah saranan yang bernilai, kedua pula, jika
klien telah menceritakan kisahnya, mendedhakan / mencatatkan masalah pada
setiap masa atau situasi masalah yang dibincangkan menjadi semakin komplek.
Selepas iu criteria diperlukan bagi menentukan apa jenis masalah yang harus
dilakukan terlebih dahulu.
2. Preferred scenario ( scenario yang diingini )
Pada
tahap ini, pendekatan yang lebih kearah kepada mengurus masalah. Menurut Egan
terdapat dua tahap untuk menangan masalah. Yang pertama, menganalisis masalah
yang dialami klien, yang kedua teroka penyelesaian dan kemudian bertindak
mengurus masalah dan peluang yang tidak
digunakan.
i.
Kemungkinan
Pada tahap ini
kaunselor akan membantu klien mengembangkan kemungkinan untuk masa depannya
yang lebih baik. Kaunselor akan membantu klien melihat kemungkinan yang akan
berlaku sekiranyanya keadaan permasalahan klien menjadi lebih baik.
ii.
Agenda
Kaunsellor seharusnya
membantu klien menterjemah kemungkinan kepada agenda-agenda yang realistic dan
boleh dicapai. Berbagai kemungkinan boleh dikembangkan berdasarkan kepada
matlamat yang mungkin diperolhi dalam proses menolong. Ini bermaksud, kaunselor
akan mendedahkan klien untuk melakukan perkara-erkara yang boleh dicapai oleh
klien untuk menyelesaiakan masalah yang dialaami.
iii.
Komitmen
Kaunselor membantu
klien mengenalpasti galakan yang membolehkan mereka untuk meningkatkan komitmen
kepada agenda yang telah dibentuk. Dalam tahap ini klien akan memilih sndiri
agenda mengikut pandangannya dan pemikirannya. Kaunselor yang berkesan akan
menyerahkan tanggungjawab kepada klien untuk membuat pilihan mereka sendiri.
3. Getting there ( menuju matlamat )
Dalam
tahap ini, kaunselor perlu membantu klien untuk menjelaskan matlamat yang kabur
supaya klien dapat dibantu menuju kearah atau tujuan yang betul. Ada klien
yang tahu apa yang mereka inginkan
tetapi tidak tahu bagaimana matlamat tersebut hendak dicapai. Jadi tugas kaunselor
adalah membantu klien tersebut melaksanakan matalamatnya.
Terdapat
banyak strategi untuk membantu klien mencapai matlamat yang diingini.
Langkah
1 : Brainstorming
Kaunselor
akan membantu klien untuk melaksanakan agenda yng telah dirancang atau
disenaraikan dalam tahap dua. Klien akan dibantu untuk memikirkan bagaiaman
untuk mencapai matlamat yang telah dirancang berdasarkan strategi-strategi.
Preferred scenario merupakan matlamat, penamat, kejayaan atau hasil-hasil yang
ingin dicapai dala proses menolong. Sementara itu, strategi pula adalah satu set tindakan yang dibentuk untuk
mencapai matlamat tersebut. Setiap sub matlamat yang dibuat kemudiannya perlu
mempunyai strategi-strateginya tersendiri. Proses divide and conquer boleh
membawa kepada kejayaan dan penyelesaian masalah walaupun pada mulanya
kelihatan mustahil. Kaunselor perlu membantu klien menzahirkan seberapa banyak
stretegi atau jalan yang akan meningkatkan kemungkinan untuk salah satu atau
kombonasi beberapa strategi yang dibentuk akan sesuai dengan keadaan klien.
Teknik seperti brainstorming dan fantasi selalunya akan membantu klien
mengenalpasti strategi berbeza untuk mencapai matlamat.
Langkah
2 : Memilih strategi terbaik
Kaunselor
akan membantu klien memilih strategi yang terbaik yang menepati persekitaran
dan keupayaan klien. Setelah beberapa pilihan tindakan yang berbeza
dikenalpasti, klien dan kaunselor bersama-sama mengkaji pilihan yang ada dan
cuba memilih pilihan yang terbaik sama ada satu atau beberapa kombinasi pilihan
terbaik. Pilihan yang dibuat perlu diambil kira dari sudut nilai klien itu
sendiri.
Langkah
3 : Menukar strategi menjadi rancangan
Kaunselor
prlu membantu klien merumus rancangan iaitu step by step untuk melaksanakan
setiap matlamat yang dibina. Klien akan lebih mudah bertindak sekiranya mereka
mengetahui apa yang perlu mereka lakukan langkah demi langkah. Tempoh masa yang
realistic bagi melksanakan setiap langkah perlu dititik beratkan. Cabaran yang
perlu diatasi dalam model ini ialah tuntutan disiplin dalam menjalankan sesi
yang perlu dipikul oleh klien iu sendiri. Matlamat, strategi serta tindakan
mesti dibuat oleh klien itu sendiri dan kaunselor hanya membantu klien
bertindak.
Model Ivey
Menurut
Ivey, terdapat lima tahap dalam proses kaunseling yang perlu digunakan oleh
kaunselor dalam membantu klien bangkit menyelesaikan masalah dan menjadikan
sesuatu sesi itu Berjaya.
1. Memulakan
sesi – hubungan repo dan penstrukturan
Dalam
tahap ini kaunselor akan membina
hubungan baik dengan klien supaya klien berasa selesa dengan kaunselor dan
percaya kepada kaunselor tersebut. Hubungan repo ini perlu dilakukan sebelum
penstrukturan dijalankan. Penstrukturan perlu dilakukan bagi menerangkan secara
ringkas tentang kaunseling dan tujuan sesi. Selain daripad itu, penstrukturan
juga dapat menjelaskan tanggungjawab kaunselor dank lien spenjang sesi
berlangsung.
2. Mendapatkan
data – melakar cerita, masalah atau isu yang dikemukakan oleh klien
Dalam
tahap ini, kaunselor akan memberikan tumpuan kepada masalah yang dikemukan oleh
klien bagi melancarkan perjalanan sesi. Ketika ini, klien akan menceritakan
semua erkara yang ingin dikongsi bersama kaunselor dan kaunsellor perlu
bersikap terbuka terhadap klien. Kemahiran-kemahiran perlu digunakan supaya
kaunselor tidak lari daripada topic yang dibincangkan leh klien dan menjadikan
sesi lebih terarah untuk mencapai matlamat yang diingini. Teknik-teknik yang
boleh digunakan oleh kaunselor supaya apa yang diceritakan oleh klien dapat
difahami oleh kaunselor sekalaigus tidak hilang tumpuan terhadap klien. Iaitu rumusan
kecil, dorongan minima, refleksi isi dan lain-lain.
3. Saling
merangka matlamat
Kaunselor
perlu focus kepada matlamat utama klien dalam sesuatu perkara yang
dibincangkan. Selain itu, perangkaan matlamat juga penting bagi mendapatkan
keadaan yang ideal dengan kehidupan klien.
4. Tahap
bekerja – meneroka alternative bagi mencabar ketidak selarasan klien dan
konflik untuk bercerita semula.
Pada
tahap ini, kaunselor bekerja kearah resolusi terhadap isu klien. Kaunselor
perlu mengambil berat terhadap klien supaya klien berpuas hati sepanjang sesi
kaunseling berlangsung. Tugas seorang kaunselor adalah meneroka
kemungkinan-kemungkinan dan membantu klien mendapatkan cara yang baru untuk
bertindak dengan lebih baik. Tahap ini melibatkan model penyelesaian yang
kreatif iaitu menjamna alternative,dan memutus untuk membuat pilihan
berdasarkan alternative-alternatif tersebut. Ianya melibatkan tahap penerokaan
dalaman yang lama. Umumnya ditahap ini, model asas penyelesaian masalah iaitu
menjelaskan matlamat atau hasil yang diinginkan dan seterusnya menjana
alternative untuk membuat tindakan
5. Penamatan
– rumusan dan bertindak keara cerita baru
Dalam
tahap penamatan, aabila perkara ataupun masalah yang dihadapi oleh lien dapat
diselesaikan, klien akan mendapaat perubahan di dalam pemikiran, perasaan dan
tingkah laku klien didalam kehidupan sehari-harian. Kebanyakkan klien yang
menjalani sesi ini tidak berubah kearah tingkah laku yang lebih baik tetapi
kekal seperti sedia kala.
RUMUSAN
Secara
keseluruhan, model kaunseling adalah satu proses yang dapat dibahagikan kepada
beberapa peringkat sehingga mencapai penamatan. Secara umumnya, proses
kaunseling ini bermula dengan membina hubungan, membuat penstrukturan,
penerokaan, mengenalpasti masalah, mencari alternative, melaksanakan pemilihan
dan penamatan. Pembahagian peringkat dilakukan secara tidak langsung oleh
kaunselor tanpa disedari oleh klien. Ia banyak membantu kaunselor memahami
klien dengan sebaik mungkin. Kaunselor dapat menyelami ruang dalaman dan
membantu mereka menyelesaikan masalah mereka. Dalam hal ini, kaunselor perlu
mengambil berat tentang perkara ini bagi menjadikan sesuatu sesi berjalan
dengan produktif.
No comments:
Post a Comment